150 Jaar BELS LIJNTJE

Stichting EXPO presenteert:

woensdag 11 maart 2020
20.00 uur
entree € 6,- (inclusief koffie, thee of fris in de pauze)

150 Jaar BELS LIJNTJE: Over toppen en dalen

In anderhalve eeuw van grote belofte naar een rustiek internationaal fietspad

Op 1 oktober 1867 opende het Bels Lijntje de 3e spoorverbinding tussen België en Noord-Brabant: nu 150 jaar geleden! Als achter Tilburg straks Den Bosch ook zou worden aangesloten, dan was het Bels Lijntje de kortste verbinding tussen Amsterdam en Parijs, zo schreef de krant De Tijd in 1867! Ja ja….  Het viel nog niet mee: eerst dat gedoe met onteigening van liefst 390 kavels van 186 eigenaren alleen al op Nederlands grondgebied  en dan nog de lastige aanleg door vennen en over het kanaal bij Turnhout en verder naar Tilburg die natte plekken in De Blaak. Ook het zoeken naar geschikte stationschefs, dat kostte de Grand Central Belge ook jaren. Hoe legde men toen eigenlijk een spoorlijn aan? En hoe hard reed zo’n treintje toen? Daarover gaan we het allemaal hebben! Ook over de neergang en afbraak van het Bels Lijntje tot aan de transitie naar een mooi fietspad van nu….

In een powerpoint-presentatie van 2 x 45 minuten laat Jan van Eijck – al vanaf 1974 besmet met het BL-virus – u proeven van het verleden van het Bels Lijntje. Vooral met veel anekdotes en sterke verhalen, die allemaal echt gebeurd kunnen zijn. Kom, nog éénmaal het fluitje van de conducteur, het sissen van de stoomlocomotief; de rookwolken zullen kringelen in de lucht….!  Bon Voyage zeggen we dan, want de spoortaal was Frans!