Kerstconcert Tilburgs Byzantijns Koor

zondag 16 december 2018, 14.30 uur
St. Willibrorduskerk Berkel

entree gratis, er wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd

Kerstconcert Tilburgs Byzantijns Koor

o.l.v. Sil van den Hout

Met dit kerstconcert brengt het Tilburgs Byzantijns Koor u dichter bij het kerstfeest door de mystieke gezangen van de Slavisch Byzantijnse kerk en de vrolijke kerstliederen uit Rusland en de Oekraïne. De gezangen zijn gecomponeerd door beroemde componisten, onder andere N. Rimsky-Korsakov en S. Rachmaninov.

In het eerste deel van het drieluik in dit concert neemt het TBK u mee van de metten naar de vespers om in de Byzantijnse liturgie uit te komen. Het tweede deel bestaat uit gezangen die qua tekst verbonden zijn met het kerstfeest. Het woordgebruik in deze gezangen is totaal verschillend van onze westerse liturgie. We kijken door de bril van de mensen uit Oekraïne en Rusland naar de gebeurtenissen rondom Kerstmis. In het derde deel is het koor als het ware een groep Koljadki-(Driekoningen)zangers. Zij gaan zingend over Kerstmis langs de huizen, in de hoop hun tas gevuld te krijgen met goede gaven.

Het Tilburgs Byzantijns Koor (TBK) is een gemengd koor van circa 35 zangers en is in Nederland het oudste in dit genre. Dit koor verzorgde al diverse keren het EXPO-kerstconcert op voortreffelijke wijze.

meer weten? www.tilburgsbyzantijnskoor.com