Wie zijn we

Stichting EXPO is jarig

Nog steeds komt het bij onze activiteiten wel eens voor. Dat een bezoeker voor of na een EXPO-voorstelling vraagt: “Wat doen jullie eigenlijk als Stichting EXPO?”. Verwonderlijk eigenlijk, want in dit seizoen worden we 40 jaar. En in al die jaren heeft de stichting in Berkel-Enschot culturele activiteiten georganiseerd, vroeger vooral in Boerderij Denissen dat toen nog een (tweede!) cultureel centrum was en nu al jaren voornamelijk in Cultureel Centrum De Schalm.

Zoals de naam aangeeft is EXPO begonnen met exposities, maar al vlug kwamen daar concerten en theatervoorstellingen bij. Na een periode  waarin vrijwel alleen concerten werden georganiseerd, is de stichting alweer een tiental jaren actief op het hele culturele terrein: concerten, zowel van klassieke als wereldmuziek, theatervoorstellingen, lezingen en dit jaar voor de zevende keer de Berkel-Enschotse kunstmarkt, een samenwerkingsproject met C.C. De Schalm en de plaatselijke bibliotheek. Stichting EXPO stond ook aan de wieg van het succesvolle literair café. De laatste jaren zijn de kunstroute en een aantal jazzconcerten nieuwe loten aan de stam geweest. En dit seizoen is er weer een nieuwtje: we organiseren in november een driedaags theaterfestival voor Brabantse verenigingen. In dat theaterweekend kan Berkel-Enschot kennismaken met het puikje van de Brabantse amateurwereld op toneelgebied. Compleet met een deskundige jury en mondelinge recensies tussendoor.

Al een aantal jaren vormen drie Berkel-Enschotse burgers de kern van de stichting. Good old muziekkenner Raoul de Sénerpont Domis, oud-docent aan het conservatorium, was er verantwoordelijk voor dat heel wat landelijk bekende musici in De Schalm een optreden hebben verzorgd. Hij was tevens secretaris van de stichting. John Rodenburg heeft de zorg over de penningen en Jack van Dongen, taalkundige maar ook al jaren acteur bij TTT Theater-producties (dat als De Torenspelers zijn wieg had in Berkel-Enschot) geeft als voorzitter leiding aan de stichting. Door zijn ruime netwerk in literaire en  theaterkringen kwamen interessante producties en lezingen naar ons dorp. Samen met jazzkenner Peter Spapens en enkele vrijwilligers op het gebied van publiciteit zorgt genoemd trio dat Berkel-Enschot elk seizoen een kleine tien culturele bijeenkomsten herbergt die er wezen mogen.

We beleven deze eeuw roerige tijden op cultureel gebied. Tot nog toe hield Stichting EXPO de bescheiden maar wezenlijke subsidie van de gemeente Tilburg die het financiële fundament vormt voor al onze activiteiten. En momenteel is er natuurlijk de komende wisseling van locatie. Van de Schalm naar het klooster. Wat die ons zal brengen, weet nog niemand precies, maar dat er veel zal gaan veranderen is zeker. Met een open ‘mind’ gaat Stichting EXPO de nieuwe periode in. Die openheid betekent ook dat we iedereen in ons dorp die actief wil worden op cultureel gebied van harte uitnodigen om contact met ons op te nemen. Om mee te werken aan een gemeenschap die ook cultureel vol leven zit.

e-mail: expo-be@home.nl

website: www.stichtingexpo.nl